Home Page About me Buy-order Contact me Languages: IT FR RO GR RU
          logo-menu

ART STUDIO:


·     
Artworks for sale
·      Artworks on display


Sacred Art:

·  Church of San Sebastiano in Maniace

o   Altar area

o   Via Crucis

·  Church of San Giuseppe in Mazzarrone


· 
Church of Sant’Agata in Bronte


·  
Church of San Paolo in Gravina di Catania


· 
Riposto


· 
Church of  S.M. della Consolazione in Catania


· 
Church of San Nicola in Trecastagni


·  Other sacred artworks


Decorative Art


Drawings

Studio

PROJECTS and texts:
  

Gli affreschi di Nunzia-
tella, un racconto celato

 

Byzantine itinerary of Ionic Entian zone

 

Nunziatella, a treasure to protect

 

The tradition of the sacred image in the Christian East and West 

 

Una icona bizantina a Biancavilla

 

San Giuseppe Church in Mazzarrone, Sicily


ENG

In the Church of St. Joseph  in Mazzarrone, Sicily, the apse hosts an artwork of Vasile Mutu, a egg tempera mural.

The painting depicts the theme of Intercession, Deesis. In the center, the figure of Christ, enthroned and blessing. At the sides, the Virgin Mary and St. Joseph in an attitude of supplication.

The choice of theme was suggested by an
almost cubic form of the interior of the church and by the imposing apse. It was felt the need to give this liturgical space a sense of intense character of worship and prayer. In the most Christian middle ages the central apse was considered the most important and full of sanctity in the interior of the church. There was painted the Christ as the supreme symbol of the destination of the Christian Way. The great Norman churches of Sicily, and not only them, prove it fully.

In the case of St. Joseph Church in Mazzarrone, the location and the relation of the apse with the nave, induced to think in this direction. The relatively low height of the apse with his breadth advised against the portrayal of the figure of Christ as in the cathedrals of Monreale and Cefalu. Instead the composition of Intercession seemed to be the perfect solution to enhance and enrich this space.

The artwork is a reminder of the most ancient tradition of the decor of the churches, but also the gold of the Norman cathedrals of Sicily, with its yellow background suggests that the gold mosaics.


IT


Nella Chiesa San Giuseppe di Mazzarrone, Sicilia, il catino dell’abside ospita un’opera di Vasile Mutu, una pittura murale in tempera al rosso d’uova.

Il dipinto raffigura il tema dell’intercessione, Deesis. In centro, la figura di Cristo in trono benedicente. Ai lati  la Vergine Maria e San Giuseppe in atteggiamento di supplica.

La scelta del tema da rappresentare è stata suggerita dalla forma raccolta dell’interno della chiesa e dalla centralità ed imponenza dell’abside. Si è sentito il bisogno di imprimere a questo spazio liturgico un senso intenso di luogo di culto e di preghiera. Nel cristianissimo evo medio il catino dell’abside centrale era considerato il più importante e più carico di santità nell’interno della chiesa. Lì veniva dipinto il volto del Cristo, come simbolo supremo e meta del cammino cristiano. Le grandi chiese normanne della Sicilia, e non solo esse, lo dimostrano pienamente.

Nel caso della Chiesa San Giuseppe di Mazzarrone, la posizione e il rapporto dell’abside con l’aula, induceva a pensare in questa direzione. L’altezza relativamente bassa del catino dell’abside insieme alla sua ampiezza sconsigliavano la raffigurazione della figura di Cristo come nelle Cattedrali di Monreale e Cefalù. Invece la composizione dell’intercessione appariva la soluzione adatta a valorizzare e impreziosire questo spazio.
’opera realizzata è un richiamo alla tradizione più antica del decoro delle chiese, ma anche all’oro delle cattedrali normanne della Sicilia, con il suo fondo giallo che suggerisce l’oro dei mosaici.


RO

În Biserica Sf. Iosif din Mazzarrone, Sicilia, calota absidei altarului găzduiește o lucrare de Vasile Mutu, o pictură murală în tempera cu gălbenuș de ou.

Pictura prezintă tema Deisis-ului.
În centru, figura lui Hristos pe tron binecuvând. Alături Fecioara Maria si Sf. Iosif, în atitudine de rugăciune.

Alegerea temei a fost sugerată de forma aproape cubică a interiorului bisericii
și de centralitatea absidei impozane. S-a simțit nevoia de a da acestui spațiu liturgic un sentiment intens de sfințenie și rugăciune. În cele mai creștine biserici din Evul Mediu absida altarului era considerată cel mai important și sacru loc în interiorul bisericii. Acolo se picta chipul lui Hristos ca simbol suprem și scop al vieții creștine. Marile biserici normande din Sicilia, și nu numai, dovedesc aceasta pe deplin.

În cazul bisericii Sf. Iosif din Mazzarrone, locul
și raportul absidei cu aula, induc de a gândi în această direcție. Înălțimea relativ joasă a absidei corelată cu lățimea ei nu recomandă reprezentarea chipului lui Hristos ca în catedralele din Monreale și Cefalu. În schimb, Deesis-ul părea soluția perfectă pentru a înnobila acest spaț
iu.

Această operă amintește de cele mai vechi tradiții ale decorului bisericilor, dar si de aurul catedralelor normande din Sicilia, cu fundalul galben care sugerează aurul mozaicurilor.